Hoe stel je een goed kandidatenprofiel op?

payroll uitzendbureau inschakelen
3 redenen waarom jij als eigenaar een payroll & uitzendbureau in wilt schakelen
30 oktober 2019

Hoe stel je een goed kandidatenprofiel op?

goed kandidatenprofiel

Een goed kandidatenprofiel maakt het verschil bij recruitment!

Recruitment kan een flinke uitdaging zijn. Zeker wanneer er nog geen goed kandidatenprofiel is. Hoe moeten de recruiters bepalen wie geschikt is voor de positie wanneer er geen duidelijk profiel opgesteld is? Pas wanneer er een goed kandidatenprofiel aanwezig is, kan de echte zoektocht naar het talent van morgen gestart worden. Maar dat is wel makkelijker gezegd dan gedaan. Want hoe stel je nou een perfect profiel op?

Een goed kandidatenprofiel: er is geen blauwdruk

Hoewel er bepaalde elementen zijn die altijd terugkomen in een kandidatenprofiel waarmee echt gewerkt kan worden, is er geen vaste blauwdruk. De exacte invulling is namelijk afhankelijk van de branche, de situatie binnen de onderneming en daarnaast de doelstellingen die binnen het bedrijf gesteld zijn.

Al deze punten moeten meegenomen worden. Hierbij kan gedacht worden aan:

  • De doelstellingen van het bedrijf en de sollicitant de aankomende vijf jaar
  • De belangrijkste taken die verricht moeten worden door de sollicitant
  • De competenties waarover de persoon moet beschikken die de functie moet vervullen
  • De primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden (waaronder het aantal arbeidsuren per week)

Hiermee ontstaat een globaal plan waarmee een profiel opgesteld kan worden. Vanaf dit punt is het echter belangrijk om de bedrijfsspecifieke wensen in het profiel te verwerken. Hierbij kun je denken aan uiteenlopende eigenschappen, voorkeuren en wensen die gelden. Op de werkvloer en daarbuiten. Zoek je bijvoorbeeld iemand die de interne dynamiek kan versterken, iemand die juist als expert naar buiten moet treden of iemand die elke vrijdagmiddag meedoet aan de vrijdagmiddagborrel?

Is dat nou echt belangrijk?

Ja. Bij het opstellen van een goed kandidatenprofiel kun je namelijk al inschatten wat nodig is om een nieuw talent te vinden dat goed binnen de huidige structuren past. Dit kan op de vloer zelf zijn, binnen het management of juist iemand die afstand kan werken voor jouw business.

Máár daarmee ben je er niet. Wanneer je een goed profiel opgesteld hebt, maar hier vervolgens niets mee gedaan wordt, dan is het werk voor niets geweest. Het is daarom goed om de recruiters ook duidelijke instructies mee te geven tijdens de sollicitatiegesprekken. Het uit laten voeren van testen is een bewezen strategie die goede resultaten oplevert.

Heb je wel een kandidatenprofiel op weten te stellen waarmee je precies weet wie je zoekt voor een bepaalde functie, maar heb je geen tijd voor het recruitmentproces? Schakel dan een professioneel uitzendbureau in. Aan de hand van jouw profiel kunnen wij namelijk binnen een handomdraai de kandidaat vinden die helemaal bij jouw business past.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *